Dr. Toldi László

szülész-nőgyógyász

Szülési fájdalomcsillapítás

A legelterjedtebb gyógyszermentes fájdalomcsillapítási módszerek

A lélektani felkészültség az elsődleges, azaz a vajúdó és párja félelem és szorongás nélkül érkezzen a szülőszobára, kevés fájdalomélménnyel és traumamentesen, hogy sok örömöt találhassanak életük legnagyobb eseményében.

Megfelelő lelki állapot részben információszerzéssel, a speciális légző és relaxációs gyakorlatok elsajátításával érhető el, pl. a szülésre felkészítő tanfolyamokon és a terhességi tornán.

A felkészülés során megszerzett ismeret kellő magabiztosságot ad a kismamának, aki a szülőszobára már ismerős környezetbe érkezik, és megtanulta, hogy a szüléskor mi történik vele, tisztában van a szülés folyamatával. Felkészülés nélkül az ismeretlen környezet és helyzet szorongást válthat ki, ami fokozza a fájdalom megélését. Ilyen szempontból a tanfolyamon való részvétel már eleve „fájdalomcsillapító” hatású.

A szülő nő társának jelenléte csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, ezáltal a félelmet, a szorongást, a fájdalom megélését. Ha a szülőnőnek jól esik, a társ enyhítheti (elsősorban a deréktáji) fájdalmat masszírozással is, akár előre elkészített masszázsolajjal.

A szabad helyzetváltoztatás lehetővé teszi a kismama számára, hogy a tágulási, kitolási szak alatt a számára legkedvezőbb testhelyzetet vegye fel. Ha jól esik, állhat, sétálhat, kötélbe vagy a bordásfalba kapaszkodva nyújtózhat, de akár guggolhat is.

A hidroterápia a meleg víz fájdalomcsillapító, tágulást elősegítő hatását használja ki. A vajúdás teljes időtartama alatt lehetséges zuhanyozni, vagy a kádba beülni, így teljesen veszélytelenül érhető el a fájdalomérzet bizonyos mértékű csökkentése.

A gyógyszeres fájdalomcsillapítási módszerek

közül a legismertebb és leghatékonyabb az epidurális érzéstelenítés (EDA), melyről részletes információt a Bajcsy Zsilinszky Kórház honlapjáról ITT olvashat.